wim logo

Er profeten, fred være med ham, en helbreder av sykdommer?

Jeg snublet over en måte å sende velsignelse (salam) til profeten på, fred være med ham, som beskriver ham som en ”helbreder av sykdommer og medisin for hjerter”. Er det tillatt å fremstille profeten, fred være med ham, som en ”helbreder av sykdommer”? Og er denne måten å sende velsignelse forskjellig fra den i Salat al-Tibbiyya?


Svar:

Vit at skolen Ahl al-Sunna inntar standpunktet at det er obligatorisk å tillegge alle handlinger til Allah den Opphøyde. Koranen er tydelig på det når den sier: ”Allah er skaper av alt” (39:62). ”Og Allah skapte deg og det du gjør” (37:96). ”Si alt er fra Allah” (4:78).

Så den som helbreder er Allah den Opphøyde, og ingen andre. Og den som skaper sykdom er også Allah den Opphøyde, og ingen andre. Enhver troende må være overbevist om dette prinsippet.

I de velsignelser (durud sharif) som nevner profeten, fred være med ham, som en helbreder av sykdommer så er det slik hvis en har som hensikt å si at profeten alene kan helbrede så er dette falsk tro som du sikkert vet.

Hva vi har forstått fra våre lærere er at denne type velsignelse (durud sharif) ikke impliserer en slik mening. I stedet er dette en måte å bønnfalle profeten, fred være med han, om å spørre Allah om å helbrede oss (tawassul). Og det er en konsensus blant Ahl al-Sunna at det å bønnfalle profeten, bruke hans wasilah, er tillatt i henhold til autentiserte hadither. For når profeten selv bønnfaller Allah på vegne av en, er hans forbønn alltid oppfylt på grunn av hans høyt aktede posisjon hos sin Herre.

Så når profeten, fred være med ham, er beskrevet på denne måten er denne beskrivelsen metaforisk og ikke til å bli tatt bokstavelig. Og dette er ikke noe problem fordi det du her gjør er å bønnfalle Allah om å helbrede din sykdom gjennom profeten (fred være med ham) som legger inn et ord for deg. Ved å gjøre på denne måten er det en større sjanse for at bønnen oppfylles.

Det er en vel autentisert hadith fra Tirmindhi og andre at Ubayy bin Ka’b sa til profeten, fred være med ham: ”Jeg reserverer alle velsignelser jeg sende til deg” (dvs jeg sender velsignelser og fred til profeten hele tida). Profeten svarte: ”Da vil dine bekymringer bli tatt hånd om og dine synder tilgitt”. Det er ingen tvil om at sykdommer av hjerte og kropp forårsaker stor bekymring og uro. Å sende velsignelser til profeten, fred være med ham, kan være en garanti for lettelse ifra dem, hvis Allah vil.

Basert på dette: å sende velsignelser til profeten er en faktor for helbredelse. De spesifikke ord du har nevnt er ikke veldig forskjellige fra ord i Salat al-Tibbiyya (durud-e-tibbiyya), som sier følgende: ”O Allah, send velsignelse til vår mester Muhammad, medisin for hjerter og deres kur, helse av legemer og deres kur” (" اللهم صلِّ على سيدنا محمدٍ ، طبِّ القلوب ودوائها ، وعافيةِ الأبدان وشفائها ").

Oversatt av Khurram Khan, kilde: sunnipath.com