wim logo

Spørsmål:

Assalam-a-lekum!

Straff i graven, er det en virkelighet eller en biddat i aqida?


Svar:

Assalamu alaikum,

Takk for din henvendelse.

Konsekvenser og straff for sine gjerninger i graven er bevist fra Koranen. Videre er det bevist gjennom en stor mengde hadith fra Profeten Muhammad (fred være med ham) og det er konsensus blant de lærde om at straff etter døden i graven finner sted (ijma). Noen få eksempler på de lærde som har skrevet om emnet og stadfestet dette er Imam Fakhruddin al Razi, Imam Ibn Kathir, Ibn Hajar al-Asqalani, imam al-Suyuti, Imam Ghazali osv. Imam Tahawai skriver i al-Aqida al-Tahawia: ”Vi tror på straffen i graven til de som fortjener det. Og utspørring av Munkar og Nakir om ens Herre, religion og profet. ”


Det er for mange bevis fra Koranen og hadith til at alle kan listes opp her. Vi nøyer oss med å nevne to klare vers fra Koranen:

Ilden, som de utsettes for morgen og kveld. Og den dag når timen kommer (vil det befales): «Før Faraos folk til den skarpeste straff!»  [40:46]

Om du kunne se de urettferdige i dødsangsten, når englene rekker frem sine hender: «Gi fra dere deres sjeler! I dag vil dere bli belønnet med en ydmykelsens straff, for det dere sa om Gud som ikke er sant, og for å ha vendt dere bort fra Hans ord i hovmod.»  [6:94]

Imam al-Qurtubi skriver i Tadhkirah ahwal al-mawta wa umur al-akhira, at sjelen til de troende møter hverandre i himmelen(e). Ibn al-Qayyim al-Jawziiya nevner også noe lignende i sin bok Kitab al-Ruh. Han skriver at sjelene møter og besøker hverandre og gjør dhikr sammen. Men dette gjelder bare for de troende fordi de er i en tilstand av velsignelse. De har frihet til å vandre hvor de vil i motsetning til sjelene til de ikke-troende som er fanget og er i en tilstand av lidelse.

Enhver sjel vil være i selskap med andre av tilsvarende eller lik rang. Denne rangen vil være avhengig av graden av personens gode gjerninger. Imidlertid, sjelen til vår kjære profet (fred og velsignelse være med ham) er sammen med den høyeste og beste ledsager, nemlig Allah.

De som viser lydighet mot Gud og mot Sendebudet, vil være sammen med dem som Gud har beredt glede, profetene, de rettferdige, martyrene og de rettskafne. Gode følgesvenner er dette.[4:69]

Dette verset er anvendelig for livet i graven, Dommedagen og for det evige liv som følger etter Dommedagen. Det er verdt å nevne at martyrer får en helt spesiell behandling etter døden. De får en rang som er spesiell for dem og de vil være frie til å vandre i selve Paradiset allerede før Dommedagen.

Når en av dere dør, blir hans hvilested vist til ham både morgen og kveld. Hvis han er en av Paradisets folk, vil hans hvilested være blant Paradisets folk. Hvis han er fra helevetes folk, vil hans hvilested være blant helvetes folk. Og det vil bli sagt: ”Dette er ditt hvilested inntil Allah gjenoppliver deg på Dommedagen” (al-Bukhari, Muslim)

For videre lesing i emnet anbefales boken av Imam Ghazali om livet etter døden som er en del av det kjente verket Ihya ulum al-deen; ”The rememberence of death and the afterlife”.

Og Allah vet best.

Wassalam

Muhammad Juned

Godkjent og veiledet av Imam Najeeb ur Rehman Naz