wim logo

Nylig mottok jeg følgende fra noen som forsøker å følge religionen oppriktig, men veit ikke hvordan svare på dette. Vil sette stor pris på din hjelp. Måtte Allah belønne dere uendelig alle sammen for alt det dere gjør for ummah:

Jeg kom over denne hadithen og ble veldig lei meg:

Berettet av Ibn ’Abbas, profeten (fred være med ham) sa: ”Jeg ble vist helvetes ild og majoriteten som oppholdt seg der var utakknemlige kvinner.” Det ble spurt, " Tror ikke de på Allah?” (eller er de utakknemlig mot Allah?) Han svarte, ”De er utakknemlige mot deres ektemenn og er utakknemlige til velvilje og det gode (veldedige gode gjerninger) som blir gjort mot dem. Hvis du alltid gjør noe godt (gjerninger) mot en av dem, og hvis hun da ser noe i deg (som hun ikke liker), vil hun si, ”Jeg har aldri fått noe godt fra deg” Sahih Bukhari, Volume 1, Book 2, Number 28

Gjennom hele livet tolerer kvinner urettferdigheter fra deres ektemenn. 99 % av kvinner blir behandlet som slaver. Islam tillater ikke kvinner å klage, eller reagere mot urettferdigheten som blir begått av deres ektemenn, eller ei oppføre dårlig mot dem, slik de gjør. Hvis kvinner gjør noe av dette, blir helvetes ild deres skjebne!!

Vær så snill kommenter.


Svar:

Kjære spørrer,

Jeg ber for at du befinner deg i god helse og iman.

Hadith litteratur er et rikt og fascinerende glimt i profeten (fred være med ham) sitt liv. En av de mest utrolige aspekter av denne litteraturen er det faktum at mange kvinner tok del i bevaringen og overføringen av profetens arv.

Hvis det ikke var for profetens koner (måtte Allah være til lags med dem) ville utallige fasetter av profetens liv være tapt for generasjoner i fremtiden. Til dem som beskylder at kvinner ikke har hatt pæl i islamsk historie, alt jeg har å si er se på hadithene og ualminnelige bidrag fra kvinner som Aisha, Hafsa og Umm Salama (måtte Allah være til lags med dem alle).

Du lurer kanskje på hvorfor jeg sier dette. Jeg sier dette fordi du må ha en tilnærming til hadith med en forståelse av dens sammenheng. Det er eget studiefelt kalt ”hadith studier”. Lærde, før og nå, har viet hele sine liv til å memorisere, forstå, klassifisere, legalisere, etterspore og kommentere tusenvis av tradisjoner assosiert med profeten (fred være med ham).

Alminnelige studenter som oss har ingen rett til å ta ut en hadith og fortolke den i alle mulige retninger. Blir vi forvirret av en hadith, bør vi gå til en ekspert og spørre ham eller henne om dens betydning. Vi skylder sendebudet, som er elsket av Allah, noe kalt husn al-dhann, eller la tvilen komme til gode. Om vi ser en hadith som ser merkelig ut for oss, tolker vi den med den beste intensjon.

For det første så må vi innrømme at vi sannsynligvis ikke har tilstrekkelig kunnskap i det arabiske språket for å komme frem til en konklusjon hva angår hadithen.

For det andre så må forstå at det er en av flere tusen hadither. Nedenfor kan du se hvor mange hadither det er som snakker positivt om kvinner og minner menn til å hedre og behandle kvinner godt. Primært omhandler disse hadithene moderskapet. For eksempel:

Berettet av Abu Huraira: En mann kom til Allahs apostel og sa: ”Allahs apostel! Hvem er mer berettiget med det beste vennskapet fra meg?” Profeten sa: ”Din mor.” Mannen sa: ”Hvem er neste?” Profeten sa: ”Din mor.” Mannen spurte igjen: ”Hvem er neste?” Profeten sa: ”Din mor.” Mannen spurte en fjerde gang: ”Hvem er neste?” Profeten sa: ”Din far.” [Bukhari, Volume 8, Book 73, Number 2]

For det tredje, det er annen hadith som tyder på et stort antall kvinner i paradiset. For eksempel (hadithen gjengis på engelsk):

Muhammad reported that some (persons) stated with a sense of pride and some discussed whether there would be more men in Paradise or more women. It was upon this that Abu Huraira reported that Abu'l Qasim (the Holy Prophet) (may peace be upon him) said: The (members) of the first group to get into Paradise would have their faces as bright as full moon during the night, and the next to this group would have their faces as bright as the shining stars in the sky, and every person would have two wives and the marrow of their shanks would glimmer beneath the flesh and there would be none without a wife in Paradise. [Muslim, Book 040, Number 6793]

Det ser ut som om dette var debattens tema også i islams tidlige dager. Det er viktig å huske at koranen ofte nevner tilstedeværelse av hoor al-ain, eller vakre jomfruer, i paradiset. Koranen sier:

”Men de som tror og lever rettskaffent, vil Vi føre inn i paradisets haver, hvor bekker sildrer. Her skal de alltid være og bli. Her venter dem rene hustruer, og Vi vil lede dem til en skyggefull skygge.” (Al-Nisaa, 4:57)

Dette verset er en klar indikasjon om den spirituelle likestillingen mellom menn og kvinner. Troende menn og kvinner er lovet et fredfullt tilholdssted i paradiset i kjærlighet med sine ektefeller.

Nok engang, det er ingen indikasjon på at kvinner er ekskludert fra paradiset og dets belønning.

For det fjerde, hvis vi likevel ser på denne hadithen ord for ord, er det virkelig et stridspunkt? Siden vi alle uansett er pålagt til å streve for å oppnå paradiset. Vi burde ta lærdom av hadithen angående vår oppførsel.

Med andre ord, profeten (fred være med ham) kan sikkert ha sett oppførsel hos kvinner i hans omgivelser. Grunnet kjærlighet og bekymring advarte han dem mot slikt oppførsel som vil lede dem til helvete istedenfor paradiset. Denne hadithen forteller alvoret i å være utakknemlig. Det er en advarsel for begge kjønn.

Lærde har ofte forklart at slike hadither gjelder begge kjønn. Selvfølgelig, finnes utakknemlig menn også. Det sier seg selv. Og flere kvinner har lidd på grunn av deres ektemenn.

Denne hadithen peker mot situasjoner hvor kvinner handler galt. Vi må være ærlige. Mange kvinner tar deres ektemenn for gitt. Vi bør være takknemlige for at profeten (fred være med ham) har advart oss for hva uønsket adferd kan føre til.

Sist men ikke minst, denne hadithen sier ikke at kvinner som klager havner i helvete. Denne hadithen peker mot en veldig spesiell handling. Kvinner har all rett til å adressere ting som besværer dem.

Er det ikke et helt kapittel i Koranen kalt al-Mujadilah? Denne surah er 58. kapitlet i Koranen og er viet til en fortelling om en kvinne som kom til profeten (fred være med ham) og klagde på sin ektemann.

Profeten (fred være med ham) fortalte ikke denne kvinnen at hun vil ende opp i helvete. Han hørte isteden på henne og Allah den Høyeste åpenbarte versene direkte pekt mot kvinnens situasjon og fordømte ektemannen for hans uakseptable adferd.

Jeg ber for at Allah den Høyeste hjelper din venn med å finne fred i den vakre veien av livet som har beriket og inspirert utallige mange kvinner.

Og Allah vet best.

Oversatt av Javaria T. kilde: sunnipath.com