wim logo

Spørsmål:

 

ASalamualeikum!!

Jeg er en søster i nød!!

Jeg har problemer i mitt ekteskap. Mannen min og jeg hadde nikah for ca 6 mnd siden og nå vil han skilles. Etter mye om og med fra familien hans, gikk dem på med at vi ønsket å gifte oss, selv om de var skeptiske, og vi hadde nikah i en lokal moske. Jeg hadde vårt i forhold med min mann i 4 år før vi bestemte oss for å gifte oss. Vi har ikke hatt bryllup, og bor derfor hjemme hos foreldrene våre, og har ikke flyttet sammen. Grunnen til vår nikah var at vi hadde vårt lenge sammen, og at jeg bl. Annet ønsket et rent/paak navn på vårt forhold, og å treffes ute uten å våre i skjul. 

Forholdet vårt forandret seg en del etter vår nikah, med hverandres ansvar og plikter. [Fjernet tekst for å unngå gjenkjennelse] . 


Svar:

Assalamu alaikum,

Takk for din henvendelse.

Det er meget trist å lese om den uheldige situasjonen du befinner deg i. Islam gir klare og strenge befalinger om å vise godhet mot ens ektefelle og oppfylle sin del av plikter og ansvar i ekteskapet. Profeten (fred våre med ham) har sagt: "Den beste av dere er den som er best mot sin kone (Imdad al-Karam: 1/264 ifølge al-Tirmidhi)." 

I lys av en rekke vers fra koranen samt hadither er det ganske alvorlig om mannen din ønsker å skille seg kun på grunn av en krangel/misforståelse. Skilsmisse er en siste utvei når en mislykkes med alt annet. Under følger et utdrag fra et tidligere svar om skilsmisse:

"Selvom skillsmisse er tillatt i islam, er det sterkt mislikt. I følge Imam al-Jaziri (ra) er det haram å gi talaq uten noen gyldig grunn (Kitab al-Fiqh: 4/721). Dette bør derfor anvendes som en siste utvei. Det er berettet av Muharib (ra) at profeten (fred våre med ham) sa: "Allah har ikke gjort noe som er lovlig mer avskyelig enn skilsmisse." (Sunan Abi Dawud, 2172). I en annen hadith berettet av Abdullah ibn Umar er det nevnt at profeten (fred våre med ham) sa: "Av alle lovlige handlinger er den mest avskyelige handling fremfor Allah skilsmisse." (Ibid, 2173)"

 

Nå som dette er nevnt er det likevel slik at om mannen din likevel velger å gi deg talaq vil den bli effektuert - den vil våre gyldig.

Hva angår brudegave (mehr) så er det mannens plikt å betale det til sin kone. Koranen sier: Gi kvinnene til egen disposisjon den brudegave de har krav på. (4:4)

Du har krav på hele summen av mehr slik det ble avtalt under nikah forutsatt at dere enten har hatt samleie etter nikah eller har vårt sammen alene på et sted (f.eks. i et rom, hus osv) og det var ingen ting i veien for å ha samleie (khalwah sahihah eller fullstendig avsondring). Har dere verken hatt samleie eller khalwah sahihah etter nikah, vil du ha krav på halvparten av din mehr om din mann velger å gi deg talaq. (Bahar-e-Shariat: 1/619, ifølge al-Durr al-Mukhtar og Radd al-Muhtar)

Dette står også i et vers i Koranen: Hvis dere skiller dere fra dem før dere har rørt dem, men etter at dere har fastsatt brudesum, så gi dem halvparten av det som dere har fastsatt, med mindre de eller deres verge gir avkall. Ã… gi avkall er nårmest gudsfrykt. Glem ikke høysinnethet mot hverandre. Gud ser hva dere gjør. (2:237)

Avslutningsvis, vil jeg foreslå å involvere dine foreldre i saken. Det kan hende det er lettere for dem å kontakte mannen din og dine svigerforeldre for å snakke med dem om situasjonen, enn at du alene gjør mislykkede forsøk

 

Og Allah vet best.

Wassalam
Najeeb ur Rehman Naz