E-post
post@wim.no
Telefon
+47 22 68 27 08
Søk
Bønnetider
Donasjon
  • No
  • En

Spørsmål og svar

Utforsk vår unike samling av spørsmål og svar om islam på norsk, og få innsikt i bønn, faste, familie og dagligliv gjennom pålitelige islamske lærde. Søk i databasen eller still ditt eget spørsmål og få personlig veiledning.

Søk
❌ Ingen resultater funnet
Publisert på: mai 6, 2008

I September blir vi lykklige foreldre. Det vi lurer på er om det er noe bønn vi kan utføre for den ny fødte.

Takk for Deres henvendelse til oss. Det er flere generelel bønner som kan brukes ifm fødsel. Her er noen eksempler: «Rabbi hab li milla dunka dhurriyyatan tayyibatan innaka sami ud-dua». Oversettelsen: «Min Herre, gi Du meg en ren etterkommer! Du er den som hører bønn.» (Koranen, 3:38)
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: januar 26, 2009

jeg hadde spørsmål angående zamzam. Noen sier at en skal gi zamzam til nyfødt. Er det riktig? Jeg skjønner at det går greit å gi zamzam til barnet er noen uker gammel. men skal en gi den dagen barnet blir født blir jeg veldig usikker på? det jeg har lest er det viktig at en nyfødt kun får melk fra moren, spesielt på starten, hvis barnet får noe annet kan det på en måte ødelegge ammingen. Det kan føre til at barnet mister lysten på morsmelk. jeg er litt forvirret, man får høre jo så mange historier at en skal gjøre det og det. Hvis du kan svare om det er noe sunna eller ikke hadde det vært fint.

Det er bare hyggelig at du spør. Det er viktig å spørre om ting i Islam man er usikker om. Koranen er på arabisk fordi den ble åpenbart på arabisk som var profetens (fred være med ham) språk, akkurat som andre hellige bøker var åpenbart for profeter på deres respektive språk. Dessuten er arabisk et språk som er ganske rikt med flere varianter av forskjellige ord, unike bøyningsformer, begreper, osv.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: mai 6, 2008

Hva er den beste måten for en muslim, som er interessert i sin religion (men er opptatt med universitetstudier, og har mangel på lærere, eller lærere som har tid), å lære om hans religiøse plikter? Er det obligatorisk for hver eneste religiøs person å lese mange islamske tekster? Er det galt hvis en liker å undersøke bevis/kilder [s. gyldige kjennelser] nærmere, ettersom dette medfører økt overbevisning og høyere ambisjoner?

Forpliktelsen overfor en moralsk ansvarlig muslim er å bruke sine krefter på å lære seg det som er obligatorisk for ham å vite, og inkluderer: ‘aqida (trosetninger), renselse, bønn, faste, kjøp og salg og alt som berører ham på grunn av hans yrke eller virke, som f.eks å være en lege. Hvis han ikke lærer seg dette, er han syndende. Hensikten med å gjøre dette obligatorisk er å få ens tilbedelse og arbeid til å bli gyldige gjennom [s. kunnskapen om] dens bestanddeler og betingelser. Å tilegne seg kunnskap utover dette er en sunnah. Og la det også være sagt at ervervelse av kunnskap om det obligatoriske ikke er begrenset til å lese en tekst eller en bok. Det er mulig at en vil få besvart sine spørsmål om den obligatoriske kunnskapen, som spørsmål om ‘aqida eller om en kjennelse som berører ens personlige tilbedelse eller arbeifd. Den beste måten, dog, å forstå kjennelsene på er å å delta på kunnskapsbaserte fiqh-kurs regelmessig, som undervises av en kvalifisert person.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: mai 31, 2011

Assalama-o-alaikom spørsmålet mitt er hvis noen foreldre tvangssetter Quarn-e-Pak i magen til datteren deres og tvangsmessig tar halvparten av det og gifter seg der hennes bolig er, selvfølgelig vet foreldrene hennes at hun vil gifte seg med noen andre, hva er da loven for dette? Og hvis jenta tok halvparten av det ved å trykke hånden inn, hva er tilgivelsen for dette, vennligst tilgi meg.

Takk for Deres henvendelse til oss. Det er flere generelel bønner som kan brukes ifm fødsel. Her er noen eksempler: «Rabbi hab li milla dunka dhurriyyatan tayyibatan innaka sami ud-dua». Oversettelsen: «Min Herre, gi Du meg en ren etterkommer! Du er den som hører bønn.» (Koranen, 3:38)
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: august 16, 2012

Jenta jeg skal gifte meg med bruker navnet til moren sin som etternavn, hvordan er dette når man skal gjøre nikah og hva er mest riktig, utifra det jeg har hørt er det mest vanlig at barna skal ha etternavnet til faren sin finnes det noen unntak her? Og hva er mest vanlig når jenta gifter seg og skal bytte etternavn, har googlet litt på dette og det står at jenta ikke skal fjerne farens etternavn og at dette er en synd men hvordan skal jeg stille meg til dette når jenta ikke bruker faren sitt etternavn i hele tatt ? Håper på svar.

Det er ingen krav for jenter, eller gutter, å ha etternavn etter sin far. En persons fulle navn kan til og med være uten et etternavn. Generelt kan man ha et vilkårlig navn så lenge det ikke har en betydning som strider med det grunnleggende i islamsk tro.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: mars 19, 2013

Kan du forklare litt hva Sharia går ut på? I korte trekk, hva er Sharia, hvor i verden praktiseres Sharia, og er den Sharia som praktiseres slik den er beskrevet fra et religiøst ståsted (har den noe grunnlag i Koranen)?

Sharia is the divine law. It is a set of rules that God commands humans to live by. It makes clear to us what we should do and what we should not do, and its rules are intended to protect humans from evil and to make all aspects of their lives useful and enjoyable. Sharia is an all-encompassing expression of Allah’s will for both the spiritual and social lives of humans through commandments, prohibitions, or permissions.
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: januar 8, 2009

Aslam u alaikum! Jeg er ei jente på 16 år og har lurt på dette spørsmålet ganske lenge, men turde aldri å spørre "uncleji" (imam). Jeg synes faktisk det er lettere å skrive det her på wim.no. Spørsmålet mitt er: Kan man bruke halskjede med aytalkursi på i badet og toalettet ? OG kan man bruke det når man har mensen?.. En venninne fortalte meg at hun også lurte på det engang, også spurte hun sin quran-lærer og han svarte: Så lenge den ikke er synlig, går det bra. Dette gjelder da toalettet. Men det med mensen turde hun heller ikke å spørre.. Det var litt flaut mente hun. Håper dere kan svare på det! Takk på forhånd!

Takk for å sende inn spørsmålet. I Allahs navn, den mest Barmhjertige og Nåderike. Måtte Han velsigne sin elskede profet Mohammad, fred være med ham, den beste i skapelsen. For å forstå Koranens rang og edelhet, er det verdt å nevne dens beskrivelse av Skaperen selv: «Nei Sannelig, dette [koranen] er en påminnelse, og den som vil legger seg den på minne, på ærverdige blad, opphøyde og rene, ved skriveres hender, edle og fromme» (Koranen 80:11-16) Mens disse versene definerer etikettene for nedskriving av Koranen, forteller følgende vers om hvem som er egnet for å røre den: «Ingen får røre den [Koranen] unntatt de rene» (Koranen 56:79) Hva angår ditt spørsmål, innebærer bruken av et slikt hengende ornament i realiteten fysisk kontakt med det nedskrevne verset fra Koranen. Med utgangspunkt i de ovennevnte versene, og for å ivareta respekten og ærbødighten for Koranen, vil det ikke være tillatt å bruke en slik halskjede under menstruasjon eller i en tilstand av større rituell urenhet (janaba), det være mann eller kvinne for sistnevnte. Det samme gjelder for bruk av denne halskjeden på toalettet, hvis teksten til verset ikke er tildekket. Og Allah vet best. M. Azhar Godkjent av Imam Najeeb-ur-Rehman Naz
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: september 22, 2007

Zaid har et stort antall bønn, som han tar igjen fem ganger daglig. Finnes det noen muligheter for han, slik at han fortest mulig blir frigjort fra dette ansvaret og slipper straff fra Allah?

Zaid har et stort antall bønn, som han ønsker å ta igjen fortest mulig. Den letteste muligheten ifølge Alahazrat Imam Ahmad Raza er: Det er tillatt for han i ruku og i hver sujud at han istedenfor å sitere subhana rabbi yal azeem og subhana rabbi yal a’la tre ganger, kan han sitere dette kun en gang. Man skal alltid huske på at siteringen ikke starter før man har bøyet seg helt og er i ruku stilling. Man skal være i denne stillingen til man har sagt det siste ordet, altså azeem. Det samme gjelder når man gjør sujud. Man skal alltid huske på at sitering ikke starter før man er i sujud stilling. Man skal være i denne stillingen til man har sagt det siste ordet, altså a’la. Andre forkortelsen kan gjøres i tredje og fjerde rakah i fard salah, hvor man kan istedenfor surah al-Fatiha si Subhan Allah tre ganger og gjøre ruku. Det er nødvendig at man står rett og sier Subhan Allah før man går over til ruku stilling. Denne muligheten gjelder kun i tredje og fjerde rakah i fard salah. Den muligheten gjelder ikke i witr (wajib salah). Da skal man alltid sitere surah al-Fatiha kombinert med en annen sura tilslutt. Tredje forkortelsen kan gjøres i siste rakah når man har sitert attahiyyat eller tashahhud. Istedenfor å sitere hele durood og dua kan man si Allahumma salli ala sayyidina Muhammad wa alihi og avslutte bønnen. Fjerde muligheten er i siste rakah til witr. Istedenfor å sitere hele dua-e-qunoot kan man isteden si rabbighfirli en eller tre ganger. (Fatwaa Razwiah, bind 3, s. 622) Og Allah vet best. Oversatt av Javaria T. kilde: www.islamicacademy.org
Besvart av: Javaria T
Publisert på: januar 6, 2008

Hvordan utfører man bønnen av trengsel (salat al-hajah)?

Assalamu alaikum, Takk for din henvendelse. Både Koranen og hadith inneholder flerfoldige dua, hvor det oppfordres til å be til Allah om alt man har behov for. Allah (’Azza wa jall) hører alle våre bønner og svarer dem, etter det Han sier i Koranen: «Når Mine tjenere spør etter Meg, se, Jeg er nær. Jeg svarer den bedendes bønn når han ber til Meg. Måtte de så høre på Meg, og tro på Meg, så de må finne den rette vei.» (2:186) I et annet vers forteller Allah hvordan vi kan påkalle Ham: «Påkall Herren ydmykt i det skjulte. Se, Han liker ikke dem som går over grensen.» (7:55) I hadithene under beskrives dua (bønn) på følgende måte: «Dua er ibadah, altså en form for tilbedelse.» (Ihya al-Uloom, urdu, bind 1, s. 557, Dar-ul-Isha’at, Karachi) «Dua er kjernen av ibadah.» (ibid) «Spør Allah om Hans gunst. For Allah elsker å bli bedt om det. Den beste ibadah er å vente på velstand.» (ibid) Oppfyllelsen av dua har sine forutsetninger, slik at en ikke kan nøye seg med å gjøre dua alene i en vanskelig situasjon eller i trengsel. Viktigheten av å forrette bønnen, faste i ramadan, betale almisse osv kan ikke overdrives i denne sammenheng. Å resitere Koranen regelmessig er også en av de beste måtene å fylle sitt hjerte med glede, tilfredshet, sinnsro og fred på. Det er i realiteten en stor velsignelse, og den beste wazifa. Ikke minst må man være påpasselig med å avstå fra det onde og tilegne seg det gode. På denne måten vil man kunne styrke sine bønner, slik at de blir godtatt og besvart. Under følger en kort avhandling av en bønn som heter salat al-hajah, altså bønnen av trang. En stor takk går til søster Javaria T. som har oversatt den for wim.no. Det oppfordres på det sterkeste å utforske den, og insha’Allah vil den være til stor hjelp, ettersom den er overlevert fra den hellige profeten Mohammad (fred være med ham) selv. Abdullah ibn Abi Awfa (måtte Allah være til lags med ham) beretter at Allahs sendebud (måtte Allahs velsignelser og fred være med ham) sa: ”Hvem enn som har et behov ved Allah, eller ved et menneske, la ham på ordentlig vis utføre den rituelle vasken og deretter be to rakat. Dernest, la dem, lovprise Allah og sende velsignelser på profeten (måtte Allahs velsignelser og fred være med ham). La dem deretter si: Oversettelse: Det finnes ingen gud, unntatt Allah den mest Overbærende, Gavmilde. Hellig er Allah, Herren av den Overveldende Trone. All Lovprising er til Allah, all verdens Herre. Jeg ber til Deg (Allah) om alt som fører til din barmhjertighet, og din overveldende tilgivelse, berikelse i alt det gode, og frihet fra all synd. La ikke noen av mine synder være uten å bli tilgitt, og ingen bekymring utenom de Du har en løsning på, og ingen trang, som er å oppnå din glede, uten at Du har oppfylt den, Du den mest Barmhjertige!” [Berettet av Tirmidhi og Ibn Majah. Hadithien har en ubetydelig svakhet. Slike hadither blir likefremt fulgt i forhold til gode gjerninger (fada’il al-a’mal) ved generell enighet blant tradisjonelle sunni lærde] Bønnen av trang er veldig enkel: Essensen i det er å fremme ens behov overfor Allah, den Høyeste, ved å utføre den rituelle vasken (wudu), be to rakat (eller fire), og deretter be helhjertet til Allah. Det er foretrukket og å bruke den ovennevnte eller en annen liknende dua overført fra den elskede profeten (måtte Allahs velsignelse og fred være med ham). [Ibrahim al-Halabi, Sharh Munyat al-Musalli; al-Fatawa al-Hindiyya; Ibn Abidin, Radd al-Muhtar] Den innvendige skikken for dua innebærer å vise vår trang og absolutte underkastelse til Allah, overlate sin sak til Allah, og å vite at den eneste som kan gi og gagne oss, er Allah den Opphøyde. Med dette bør man være sikker på at Allah svarer våre bønner, men slik han finner det beste for oss. Når omstendighetene ikke tillater oss å be to rakat, bør man likevel gjøre dua til Allah, fremme sine behov overfor Ham, for Han svarer vår dua og elsker å bli bedt til. Måtte Allah Ta’ala belønne deg med det som er best for deg både i dette livet og i livet etter døden, ameen. Og Allah vet best. Najeeb-ur-Rehman Naz
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: januar 29, 2008

Jeg trenger å vite detaljert prosedyre for utførelse av Salat-ul-Istikhara. Jeg er hanafi, hvis det skulle være av betydning.

Wa alaikum assalam, Istikhara bønnen er veldig enkel: Man ber to rakaat når man måtte ønske, men ikke i tiden hvor det ikke er tillatt å utføre bønn. Deretter resiteres dua for istikhara. Det er best å resitere før man sover, men det er ikke nødvendig. Man bør legge til side ens egne meninger og oppfattelser om saken og heller vente på et tegn fra Allah eller vente på en indikasjon på hva som bør gjøres. Hvis det er uklart, er det anbefalt å gjenta istikhara bønnen og dua syv ganger. Shaykh Nuh Keller nevnte at jo flere ganger man utfører istikhara bønnen, jo klarere vil svaret bli. Han ber for alt som kan ha betydning, og også for ting man ikke trodde var nødvendig å gjøre istikhara for. Hvis man kommer opp i situasjoner hvor man ikke har mulighet for å be, bør en forholde seg til dua alene. Det er noe menstruerende kvinner også bør gjøre. Den store hanafi lærd og hadith ekspert fra Aleppo, Shaykh Abdullah Siraj al-Din nevnte i boka hans angående ærbarheten av bønnen og som blir utført av sufier, inkludert Shaykh al-Akbar Muhiyyuddin ibn al-Arabi (måtte Allah helliggjøre hans hemmelighet), å utføre isthikhara bønnen i starten av dagen, etter soloppgang, slik at Allah kan veilede riktig gjennom hele dagen og holde dem vekk fra å begå synder. Vi ber Allah å gi oss nyttig kunnskap og suksess for at vår væremåte blir elsket av Han og følge fotsporene til Hans elskede profet Muhammad (fred være med ham). Oversatt av Javaria T. kilde: sunnipath.com
Besvart av: Javaria T
Publisert på: juni 12, 2008

Salam Lurte på om man kan slå sammen bønnene hvis ma ikke rekker å be alle i riktig tid? Som f,eks har jeg problemer å be isha fordi det hender jeg er trøtt og trenger søvn siden jeg må tidlig på jobb dagen etter. Da lurte jeg på om jeg kan be isha i samme tid som maghrib? Et annet spm er om isha kan tas kl 3 natta? Hørte at dette kan ikke gjøres etter kl 12,men så lenge det er før fajir,da burde det gå bra. Takk

Assalamu alaikum, Takk for din henvendelse. Det er en uenighet blant de lærde på spørsmålet om å slå sammen bønner. Ifølge Imam Abu Hanfia (måtte Allah være tilfreds med ham) er det ikke tillat å be to forskjellige bønner rett etter hverandre, med mindre tiden for den etterfølgende bønnen trer inn rett etter den første bønnen er forrettet. Hans mening er basert på følgende vers i Koranen: Visselig, bønnen påhviler de troende som en forskrift med angitte tider. (4:103) Ifølge dette verset er det en forutsetning at man ber innenfor den angitte tiden for at bønnen skal være gylig. Unntaket fra regelen er under hajj, atså pilgrimsreisen. Zuhr og asr kan bes sammen i zuhr-tiden på Arafat-dagen, mens maghrib og isha i isha-tiden i Muzdalifah. [Kitab al-Fiqh (urdu oversettelse av al-Fiqh ala al-Mazahib al-Arbah), bind 1, side 785-6, Mehkama Auqaf Punjab, Lahore] Isha tiden strekker seg i prinsippet helt til tiden for fajr starter. Den kan drøyes til midnatt (med midnatt menes det som regel midten av tiden mellom solnedgang og soloppgang, og IKKE klokken 12 nødvendigvis), men det er ikke anbefalt å utsette den til etter midnatt. Spesielt om sommeren når det er korte netter, er det anbefalt å be isha tidligst mulig. (Imdad al-Fiqh, s. 58, Dar al-Salam Cairo) Og Allah vet best. Wassalam Najeeb-ur-Rehman Naz
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: august 20, 2008

Salam, Kan man lese namaz med øynene lukket ? Jeg føler at jeg konsentrerer meg bedre med øynene lukket. jazakhallah khair. U. Khalid

I prinsippet er det makrooh (mislikt) å lukke øynene under bønn. Men det er tillatt etter behov. F.eks om det er noe foran deg som kan være forstyrrende å se på (Kitab al-Fiqh, 1/437), eller om det er vanskelig å konsentrere seg med åpne øyne [Bahar-e-Shariat (ifølge Durr al-Mukhtar og Radd al-Muhtar), 1/245, Maktaba Alahazrat]. Og Allah Ta’ala vet best. Najeeb-ur-Rehman Naz
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: mai 30, 2007

Mange brødre sender spørsmål via e-mail angående det å håndhilse med kvinner i yrkesmessige omgivelser, der de sier, ved å ikke gjøre det, vil skade eller hemme deres evne til å fungere. Kanskje de ikke blir ansatt, forfremmet, eller akseptert innen yrkesmessige områder (som juristyrket) der muslimsk tilstedeværelse er nødvendig. Jeg kontrollerte hva noen betydelige tradisjonelle fuqaha [islamsk rettsvitere],bl.a. fra Pakistan og noen av mine lærere i Damaskus, hadde å si, og de er veldig bestemte i deres synspunkter. Men de brødrene som har spurt, sier at slike svar er basert på liten forståelse for ”vestens realiteter”. De sier at det ikke er mulig å fungere innen vestlige yrkesmessige arbeidsmiljø, uten å håndhilse med kvinner. Hva vil du svare og råde angående dette problemet, Sayyidi?

Assalamu alaykum I Hans navn som inspirerer til sannhet! Nei, det er ikke tillatt å håndhilse med motsatt kjønn i det hele tatt. Det finnes mange beretninger fra profeten (fred være med ham), der han aldri håndhilste med noen kvinne, tiltross for hans status som profet. All troskap [bay’ah] han tok var enten uten å holde hånden eller med et tøystykke knyttet rundt den. Han informerte kvinnene eksplisitt da de rakk ut sine hender til ham, at han ikke håndhilste med kvinner. [Se Muhammad Ibn Sa’d, The Women in Madina, Kapittel 1: The manner in which the Messenger of Allah received women’s allegiance] Følgelig, vi kan ikke finne noe å gå på for å forandre denne regelen. Mange ikke-islamske yrker er utbredt i forretnings- og næringslivet. Vi blir hele tiden spurt om det er tillatt å sitte ved samme bord som en klient der alkohol blir servert; om det er tillatelig å holde private møter med kvinner bak lukkede dører uten en tredje person til stede, utføre zuhr istedenfor jumu’ah dersom en er opptatt med møter når det er tid for khutbah; ta av hijab for å søke arbeid; barbere skjegget for slike årsaker og så videre; for å ikke nevne rente baserte lån. Denne listen er uendelig. Så, hvordan kan en person ønske å bli assimilert, og selge livet etter døden for noe som er kortvarig, livet på jorda. Ja, visse fatwaer (juridiske erklaringer) er å finne for disse sakene fra såkaldte lærde. Mye av religionen har allerede blitt satt på spill. Vi kjenner til en moske i en by i Calefornia der ”Islamic Dating” er fremmet. Deres praksis er støttet av tilsynelatende overbevisende logiske argumenter som høres veldig attraktive ut, men hvor langt kan man dra saken, og hvor mye av religionen vil gjenstå dersom denne kursen fortsetter å bli fulgt? Ingen har sagt at det er enkelt å følge religionen i det 21. århundre; hvorvidt man er i et muslimsk land eller i vesten. Sa ikke profeten (fred være med ham) at det vil komme en tid der en person som følger sin religion vil være liken som holder fast til glødende kull , og sa han ikke at denne verden er et fengsel for en troende og et paradis for en ikke-troende. En må huske at gjennom utholdenhet og avholdenhet fra synd [sabr ani’l-ma’siyah] er det store belønninger å tjene, til tross for tilsynelatende økonomiske eller liknende tap en kan pådra seg i denne verden. En vanlig amerikaner og folk i vesten [siden det å håndhilse med en kvinne er et større problem i Amerika og i vesten] er vanligvis veldig forståelsesfulle og innrettet etter andre menneskers religiøse krav. Hvis de blir informert på en høflig måte, vil de normalt handle med forståelse og er forberedt på å være mer imøtekommende. Dersom lærde begynner å tilby varsomhet og toleranse for visse saker som er strengt avklarte i Shari’a ved å unnskylde seg med at vi lever under moderne tider, hvordan vil da de originale kjennelsene i disse sakene bli fornyet? Sunna og korrekte skikker vil bli tapt for alltid og innovasjoner vil overta. De som forsøker å holde fast til de korrekte kjennelsene av Shari’a når det gjelder disse sakene vil føle seg isolert og svake. Derfor er må det understrekes at de tradisjonelle juristene som ikke er istand til å gi diskresjon i slike saker, ikke gjør dette på grunn av sneversynthet eller ignoranse. Det er kun for å beholde religionen intakt og fullstendig. Ja, dersom en eller annen i visse situasjoner er tvunget til å handle i strid med sunna, er det et personlig problem der tawba [anger] bør gjøres. Allah vil vise vei for enhver som frykter Ham. Og Han vet best. Oversatt av Khudija Mahmood, kilde: sunnipath.com
Besvart av: Khudija Mahmood
Publisert på: juni 2, 2007

Jeg har et spørsmål angående trådløs internett. Vil det være galt for meg å bruke en annen nettverk uten å fortelle dem? Med dagens trådløse muligheter på bærbare maskiner kan du enkelt koble til en annen trådløse nettverk (hvis de ikke har låst det) uten at dette faktisk i nevneverdig grad går utover eieren. Men vil det likevel være galt ?

Waleikum assalam wa rahmtaullah, Jeg håper at du har det bra og er ved din beste helse og ved godt mot. Måtte Allah gi deg det gode og suksess i dette livet og i det neste. Det lovmessige basisen for dette i Shariah er at en kan ikke gjøre bruk av en annens eiendom uten deres tillatelse. Denne tillatelsen kan bli gitt eksplisitt eller implisitt. I de fleste land er det ikke gitt noen slike implisitte tillatelser for fremmede til å bruke folks private trådløse nettverk. Faktisk så er dette ganske ofte imot loven, og er generelt oppfattet som uetisk slik som studier har vist. Når det ikke er noen eksplisitt tillatelse til å bruke en annens eiendom er en muslim religiøst forpliktet til å utvise forsiktighet , fordi det er en annens eiendom og det er ikke tillatt å bruke deres eiendom uten eksplisitt eller klar implisitt tillatelse. [al-Bahr al-Ra’iq, 8:209 fra Abu al-Layth al-Samarqandi’s ‘Uyun al-Masai’l; al-Fatawa al-Hindiyya, 2:290 fra al-Muhit; Ibn Abidin, Radd al-Muhtar, 4:285 (‘Illmiyya ed.) fra Sharh al-Wahbaniyya and al-Khaniyya] Basisen til denne problemstillingen er ordene til Allahs profet (fred være med ham): «En muslims eiendom er ikke tillatt å ta uten deres tillatelse» [berettet av Ahmad, og andre] Og Allah alene gir suksess. Oversatt av Omar T, kilde: sunnipath.com
Besvart av: Omar T.
Publisert på: juli 11, 2007

Hvis man underviser en klasse med både kvinnelige og mannlige ungdommer som har muslimske bakgrunn. Ville det ha vært akseptabelt å undervise dem, selv om en eller to av dem er voksne og ikke bruker hijab?

Walaikum assalam Jeg håper du er ved din beste helse og ved godt mot. Dette følger avgjørelsen av å beordre det gode og forby det onde. Den essensielle årsaken til å beordre det gode og forby det onde er å øke det gode og redusere det gale. Slik må det gjøres etter klartenkning og nøye vurdering av situasjonen og av mulige utfall. Til man er sikker på at ens ord eller handlinger er til nytte (i det minste bekrefte sannheten , selv om den ikke blir hørt) og uten skade, bør man ikke handle. De lærde trekker dette frem fra profetens ord (Allah velsigne han og gi han fred): «Den som tror på Allah og den siste dagen, la han si hva som er godt, eller være i stillhet». [Bukhari og Muslim] Imam Nawawi (måtte Allah være tilfreds med ham ) sa; Enhver lovlig ansvarlig person burde avstå fra å si noe unntatt fra når det er en klar nytte av å snakke. Når det å snakke og ikke å snakke er til like stor nytte, er det sunna å være i stillhet, for tillatt tale leder med letthet til det som er ulovlig og provoserende, noe som faktisk skjer det meste av tida og det er ingen erstatning for sikkerhet. Profeten (fred være med ham) sa: «Den som tror på Allah og den siste dagen, la han si hva som er godt, eller være i stillhet». Denne Hadith , hvis autentitet er samstemmig med Bukhari og Muslim, er en eksplisitt lovlig tekst som indikerer at en person ikke bør tale hvis det han skal si ikke er noe godt, altså at dets nytte er klar og tydelig for han.. Når det er tvil om at det er en fordel av å tale bør man ikke si noe som helst. Imam Shafi (måtte Allah være tilfreds med ham ) sa: «man bør først tenke over saken, og er man tjent med å tale, taler man, men hvis man tviler, er man i stillhet til nytteverdien er åpenbar. [Nawawi, al-Adhkar som oversatt av Shaykh Nuh Keller, Reliance of the Traveller, r.1.1] De viktigste av reglene som påbyr det gode og forbyr det onde Å påby det gode og forby det onde er en av de viktigste islamske plikter. Profeten (Allah velsigne han og gi han fred) advarte oss «påby det gode og forby det onde eller Allah vil la de verste blant dere styre de beste blant dere, og de beste vil fortrenge Allah og bli forlatt i uvisshet». Lærde tror at det å påby det gode og forby det onde er obligatorisk dersom man tror at personen vil lytte. Hvis en derimot tror at personen ikke vil lytte, er det anbefalt. Men derimot, hvis større skade eller en forverring av situasjonen fryktes , vil det være bedre (selv obligatorisk i noen tilfeller) å ikke si noe, fordi man lovlig velger den minste av to onde. Det ville være obligatorisk derimot, å hate det onde i ens hjerte. Med dette, hvis det pågår i ens nærvær (noe sånt som å høre på ulovlig tale) ville det vært obligatorisk å dra hvis det å stoppe (for eksempel å diskrè bytte tema) samtalen ikke er mulig. Likeså, hvis en søster ikke er dekt ordentlig, kan en ikke tillate seg selv å se på hennes hår eller lemmer. Likeledes hvis en bror har på seg veldig trange bukser kan man ikke se på (det veldig trange) området mellom navlen og knærne. Sayyidi Abd al-Ghani al-Nabulsi (måtte Allah være tilfreds med ham) advarer at den generelle profetiske i å påby det gode og forby det onde er å gjøre dette på en diskrè, ikke-spesifikk måte, for å skåne dens ære og følelser, som gjør galt, så mye som mulig. [fra Sharh al-Tariqa al-Muhammadiyya, Sayyidi Abd al-Ghani al-Nabulsi; Radd al-Muhtar, Allama Ibn Abidin; al-Hadhr wa’l Ibaha, Shaykh Khalil al-Nahlawi] Waleikum assalam Oversatt av Azim Qureshi, kilde: sunnipath.com
Besvart av: Azim Qureshi.
Publisert på: august 20, 2007

Asalamu aleikum. Vil gjerne vite om det er tillatt å gå på kino? Lisa

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike! Å gå på kino kan ikke være uten ting som er mislikt eller rett og slett forbudt i islam, bl.a.: – å se på nakne eller halvnakne bilder av kvinner og/eller menn – erotiske og/eller seksuelle scener – musikk, som hos de fleste lærde er haram å høre på Disse er ting som er en fellesnevner for alle kinoer. Derfor er det umulig å finne en kino som ikke kjører filmer som inneholder denne type moralødleggende ting. Av dette kommer det frem klart og tydelig at å gå på kino er neppe forbudt i seg selv. Man kan gå på kino for å se på en film som har et godt budskap og fornuftig lærdom. Forutsetningen er at den er fri for alt det ulovlige. Siden det er nesten helt umulig, konkluderes det vanligvis med at det ikke er tillatt å gå på kino. For det er en generell regel i islam at i tillegg til at noe er forbudt, er alt det som kan føre til det forbudte også er forbudt eller frarådet. Slik at man har minst mulig risiko for å havne i det forbudte. Det er ikke slik at man har ingen fritidsaktiviteter i islam, eller det at man ikke skal ha det moro. Islam er for fornuftige leker og fritidsaktiviteter som tjener ens fysiske helse og/eller sunn fornuft, og er imot alt det motsatte. Og Allah vet best. Najeeb-ur-Rehman Naz
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: mai 12, 2007

Hva sier Islam om renter og lån?

«Dere som tror, frykt Gud og ettergi utestående ågerrenter, så sant dere er troende. Om dere ikke gjør dette, er dere erklært krig fra Gud og Hans sendebud. Men hvis dere vender om, kan dere beholde den opprinnelige kapital. Dere skal ikke gjøre urett, men det skal heller ikke gjøres urett mot dere. Hvis noen er i vanskeligheter, så gi henstand inntil forholdene blir bedre. Men å ettergi som gave, er det beste for dere, om dere bare visste.» [2:278-80]
Besvart av: Azhar M.
Publisert på: mai 30, 2007

Mange brødre sender spørsmål via e-mail angående det å håndhilse med kvinner i yrkesmessige omgivelser, der de sier, ved å ikke gjøre det, vil skade eller hemme deres evne til å fungere. Kanskje de ikke blir ansatt, forfremmet, eller akseptert innen yrkesmessige områder (som juristyrket) der muslimsk tilstedeværelse er nødvendig. Jeg kontrollerte hva noen betydelige tradisjonelle fuqaha [islamsk rettsvitere],bl.a. fra Pakistan og noen av mine lærere i Damaskus, hadde å si, og de er veldig bestemte i deres synspunkter. Men de brødrene som har spurt, sier at slike svar er basert på liten forståelse for ”vestens realiteter”. De sier at det ikke er mulig å fungere innen vestlige yrkesmessige arbeidsmiljø, uten å håndhilse med kvinner. Hva vil du svare og råde angående dette problemet, Sayyidi?

Nei, det er ikke tillatt å håndhilse med motsatt kjønn i det hele tatt. Det finnes mange beretninger fra profeten (fred være med ham), der han aldri håndhilste med noen kvinne, tiltross for hans status som profet. All troskap [bay’ah] han tok var enten uten å holde hånden eller med et tøystykke knyttet rundt den. Han informerte kvinnene eksplisitt da de rakk ut sine hender til ham, at han ikke håndhilste med kvinner. [Se Muhammad Ibn Sa’d, The Women in Madina, Kapittel 1: The manner in which the Messenger of Allah received women’s allegiance]
Besvart av: Khudija Mahmood
Publisert på: mai 22, 2007

Assalaam alaikum, Shaykh, mitt spørsmål er angående søstre. Dersom ens søster ikke er gift og på grunn av hennes kresne natur, det ser ut til at det er lite trolig at hun gifter seg i nærmeste framtid, ligger ansvaret angående hennes velferd på hennes fars skuldre? Tatt i betrakting at hun faktisk er i midten av 30 årene, og hennes far er i midten av 60 årene. Hun jobber og sosialiserer seg som hun ønsker, men hun er punktlig når det gjelder salah (bønnen) osv. Og jeg vet helt sikkert at hun bare sosialiserer seg med sine muslimske søstere. Det at hun har nektet alle frierier, gjør det min far syndig og vil synden i retur falle på meg, hennes yngre bror (men den eldste av to brødre). Også, jeg akter å studere utenlands, vil ansvaret for min søster falle på mitt hodet hvis min far går bort, tatt i betrakting den uavhengige naturen til kvinner (min søster mest definitiv inkludert) i vesten. For eksempel, jeg er nesten sikker at hun ikke ville reist utenlands med meg, og jeg ville sannsyneligvis ikke hatt råd til det (da jeg selv er gift). Shaykh, beklager for den vanskelig måten jeg har skrevet mitt spørsmål på, det er mer forespørsel om råd enn et formelt spørsmål. I all fall, takk for at du tar deg tid til å overveie og forhåpningsvis tilby en løsning for min situasjon.

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike. Kjære bror, Å avslå ekteskap: Din søsters avslag om å gifte seg er ikke en synd. Din far kan heller ikke stilles til ansvar hvis hans datter nekter å gifte seg. Heller ikke du selv pådrar deg noe synd dersom din søster nekter å gifte seg. Det er hennes forrett.
Besvart av: Khudija Mahmood
Publisert på: mai 30, 2007

En kvinne fikk hennes månedelige blødning, som varte kun en dag. Etter dette får hun hvit utflod som varer kun en dag. Ofte får hun blødninger som varer en eller to dager. På bakgrunn av dette gjør hun ghusl. Men siden hun likevel antok at hennes blødninger kunne starte igjen, ventet hun helt til slutten av bønnetiden før hun utførte ghusl. Tilfeldigvis mistet hun denne bønnen. To dager seinere startet blødningene igjen, som varte i seks dager. Tatt i betrakting at hennes renhetsperiode mellom disse blødningene ikke varte i femten dager i strekk, regnet hun det som en blødningsperiode på ti dager sammenhengende, skal hun ta igjen sine bønner? For det andre tatt i betrakting at hun har hatt en blødningsperiode på ti dager, hvor hun har tatt igjen bønnene (gjort qada) i to dager, kan disse bønnene regnes med? Hun tok igjen (altså gjorde qada) sine bønner i disse dager, da hun ikke visste at hennes periode ikke helt var over.

For å svare på dette spørsmålet og andre spørsmål relatert til menstruasjon må en kunne grunnleggende prinsipper om menstruasjon. Nemlig: 1. Minimum menstruasjonsperiode er på tre dager. Det betyr at hvis blødningen stopper under tre dager, vil ikke dette bli regnet som menstruasjon.
Besvart av: Javaria T
Publisert på: juni 2, 2007

Jeg ønsker å vite hva slags plikter en ektemann har overfor sin kone når det gjelder å gi henne separat husly. Denne ektemannen lar sin kone bo sammen med hans familie, som fører til at hun må dele all husstands fasiliteter med resten av hans familie (kjøkken, bad). Det fører til mange problemer for hans kone og hun har heller ingen privatliv. Ektemannen har mulighet til å skaffe eget husly og fasiliteter for henne, men det gjør han ikke. Kona har det vanskelig. Kan du vennligst forklare utefra Hanafi lovskole hvordan dette problemet kan løses? Jeg har hørt at Hanafi lærde har retningslinjer på dette området, hvor det berettes at ens kone har rett til eget husly. Er dette sant?

Sharia har gitt visse rettigheter til en ektemann og på samme måte har koner visse rettigheter. Ofte svikter ektefellene hverandre når det gjelder å gi hverandre deres rettigheter. Det fører ofte til konflikter og enkelte ganger går ekteskap i oppløsning.
Besvart av: Javaria T
Publisert på: juni 21, 2007

Nylig mottok jeg følgende fra noen som forsøker å følge religionen oppriktig, men veit ikke hvordan svare på dette. Vil sette stor pris på din hjelp. Måtte Allah belønne dere uendelig alle sammen for alt det dere gjør for ummah: Jeg kom over denne hadithen og ble veldig lei meg: Berettet av Ibn ’Abbas, profeten (fred være med ham) sa: ”Jeg ble vist helvetes ild og majoriteten som oppholdt seg der var utakknemlige kvinner.” Det ble spurt, " Tror ikke de på Allah?” (eller er de utakknemlig mot Allah?) Han svarte, ”De er utakknemlige mot deres ektemenn og er utakknemlige til velvilje og det gode (veldedige gode gjerninger) som blir gjort mot dem. Hvis du alltid gjør noe godt (gjerninger) mot en av dem, og hvis hun da ser noe i deg (som hun ikke liker), vil hun si, ”Jeg har aldri fått noe godt fra deg” Sahih Bukhari, Volume 1, Book 2, Number 28 Gjennom hele livet tolerer kvinner urettferdigheter fra deres ektemenn. 99 % av kvinner blir behandlet som slaver. Islam tillater ikke kvinner å klage, eller reagere mot urettferdigheten som blir begått av deres ektemenn, eller ei oppføre dårlig mot dem, slik de gjør. Hvis kvinner gjør noe av dette, blir helvetes ild deres skjebne!! Vær så snill kommenter.

Kjære spørrer, Jeg ber for at du befinner deg i god helse og iman. Hadith litteratur er et rikt og fascinerende glimt i profeten (fred være med ham) sitt liv. En av de mest utrolige aspekter av denne litteraturen er det faktum at mange kvinner tok del i bevaringen og overføringen av profetens arv.
Besvart av: Javaria T
Publisert på: september 28, 2007

Assalamu alaikum, Jeg ønsket å få en avklaring på forklaringen gitt av Shaykh Nuh angående beviset for bruken av hijab. Dette er et tema som har blitt debattert mye siden hijab forbudet i Frankrike og jeg er nå usikker på hvor kravet kommer fra. Assalamu alaikum, Jeg ønsket å få en avklaring på forklaringen gitt av Shaykh Nuh angående beviset for bruken av hijab. Dette er et tema som har blitt debattert mye siden hijab forbudet i Frankrike og jeg er nå usikker på hvor kravet kommer fra. Shaykh Nuh skriver: ”Det er ingen annen leksikalsk mening der ordet khimar kan bli konstruert. Ordvalget som er befalt, dog, og la dem trekke deres hodeplagg over deres bryst, forvirrer noen ganger de som ikke er spesialister i vitenskap av Koranen, og i sannhet, det å tolke Koranen krever enkelte ganger dyp kunnskap av de historiske omstendighetene rundt de ulike versene som ble åpenbart. I dette tilfellet, den elliptiske formen av den gudommelige befalingen er fordi kvinnene som levde ved åpenbaringen brukte hodeplagg knyttet bak sine nakker, som noen landsby kvinner fortsatt gjør i muslimske land, lar forsiden av nakken være udekket, likedan med åpningen (Ar. entall jayb, flertall juyub, oversatt som ”bryst” i verset over) på toppen av antrekket. Den islamske åpenbaringen bekreftet praksisen om å dekke hodet, forstått fra bruken av ordet khimar i verset, men forklarte også at tradisjonen på den tiden ikke var tilstrekkelig og derfor knøt kvinnene hodeplagget foran og lot den dekke ned for å skjule halsen og antrekkets åpning på toppen.” Jeg er litt forvirret når det gjelder hvordan ordvalget som er brukt i disse enkelte versene er betraktet å være en ordre. Min tidligere forståelse angående beviset for hijab var at det spesifike med orderen kom fra hadithen i Abu Dawood angående profeten (fred være med ham) som understreker for Asma at kun ansiktet og hender bør vises. Kan du være så snill å klargjøre hva som gjør ordvalget/grammatikken i versene referert ovenfor som gjør dem beviset for bruken av hijab obligatorisk? Jeg er ikke sikker på hvordan ordet ”khimar” alene er brukt som bevis for at hijab er påkrevd.

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike. Priset være Allah. Måtte Allahs fred og velsignelser strømme over vår elskede profet. Kjære søster, Påbudet om hijab er åpenbart når vi undersøker den grammatiske strukturen av dette verset: وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَلاَ يُبْدِينَ زِينَتَهُنَّ إِلاَّ مَا ظَهَرَ مِنْهَا وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَى جُيُوبِهِنَّ
Besvart av: Khudija Mahmood
Publisert på: mai 6, 2008

Salaam alekum Jeg lurer på hvilken regler som gjelder etter en spontan abort. Er det samme regler som en dame følger etter normal fødsel? for eks. det med 40 dager og slikt? Har det noe å si hvor lang på vei en kvinne var før spontan aborten?

Takk for din henvendelse. Man må forholde seg til de samme reglene for spontan abort som for normal fødsel. Hvor langt kvinnen har kommet før den spontane aborten inntreffer, har ingen betydning.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: oktober 17, 2007

Kan man ha samleie med sin kone etter at hennes mens har sluttet, men før henne har tatt dusj ? Hva om mens slutter noen dager tidligere enn normalt. hva da ? Takk.

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike!   Takk for å sende inn spørsmålet.   Hva gjelder samleie etter menstruasjon, er det viktig å ta hensyn til følgende:  Om menstruasjonen slutter etter ti dager, som er den maksimale menstruasjonsperioden, så er det ingen problem i å ha samleie med sin kone før hun har gjennomført ghusl (dusj/bad).
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: oktober 6, 2008

salam o'alaikom Iblant når jeg er ferdig med å be når jeg sjekker nedenunder finner jeg no tåkelignende legge seg på tuppen av min private del, må jeg gjøre wudu på nytt og gjøre salaten på nytt eller skal jeg bare gjøre wudu for den nye salaten. Jazakom Allahwakhair

Takk for din henvendelse. Ettersom dette skjer uregelmessig slik du beskriver i henvendelsen, er det to scenarioer:  1. At det skjer før eller under salah 2. Eller etter salah
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: oktober 29, 2008

salam o3alaikom Jeg har et spm ang. ghusl, jeg vet at man først skal starte med wudu også kommer ghusl. men når jeg gjør ghusl og jeg har luft i magen og jeg slipper det ut må jeg da gjøre wudu og ghusl på nytt eller skal jeg bli ferdig med ghusl også gjøre bare wudu på nytt. Så har jeg et annet spm. hver gang når jeg våkner så finner jeg noe i underbuksene men jeg er usikker på om det er Mani, Madhi eller Wadi så det blir alltid til at jeg gjør ghusl, og iblant synes jeg det er ganske slitsomt. Jeg beklager for måten jeg har skrevet det på, men jeg håper kjære brødre at dere kan svare meg på dette. wasalam o3alaikom

Takk for å sende inn spørsmålet. Wudu før ghusl er ikke nødvendig, men derimot en sunnah. Man trenger ikke å gjenta wudu etter ghusl, uavhengig om man har utført wudu forkant av ghusl eller ikke, med mindre man har gjort noe som ugyldiggjør wudhu. Ghusl er med andre ord gylig selv om du ikke har utført wudu før det, eller om du slipper ut luft fra magen din under ghusl.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: november 10, 2008

Hei, Jeg har et spm anngående samleie innenfor islam. Jeg lurer på om jeg som en jente må gjøre meg ren(pak/tahir) på samme måte etter samleie, som etter mensen? eller er det noe forskjell, elr noe annet jeg også må gjøre i tillegg? En annen ting jeg lurte på var, om jeg trengte å bli ren (pak/tahir) etter intim aktivitet i underlivet, men uten at samleie finner sted? [Det kursive er en tilpasset omformulering av opprinnelig tekst]

Takk for din henvendelse. Ghusl er obligatorisk dersom et eller flere av følgende forhold foreligger: Sædutløsning som kun skjer ved shahwah (seksuell lyst), og ikke av andre grunner. Dette gjelder både i form av en «våt drøm» eller i våken tilstand. Det skilles her ikke mellom menn og kvinner.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: desember 11, 2008

Hva er den raskeste måten å gjøre ghusl på, samtidig som man oppfyller alle krav relatert til renselsen. Jeg snakker om ghusl som er nødvendig ifm samleie, menstruasjon osv. Takk

Ghusl (den rituelle dusjen) blir obligatorisk ved tre anledninger: Etter samleie, uansett den fører til sædutløsning/orgasme eller ikke. Etter sædutløsning/orgasme som skjer ved seksuelt lyst. Ved endt menstruasjon og barseltid.
Besvart av: Mohammad Juned
Publisert på: desember 16, 2008

Hvorfor må vi trimme vårt kjønnshår og håret i armhulen? Må vi fortsette å gjøre det?

Al-Salam `alaykum, Håret i underlivet og under albuene bør fjernes. Det er mislikt å la det gro til det blir langt. Det er anbefalt å gjøre dette på en ukentlig basis, ideelt på fredager (før fredagsbønnen). Å forlenge dette til minst en gang hver 15. dag er ikke mislikt, men utover dette er klandreverdig, og senere enn 40 dager er syndig. (Tahtawi, Hashiyat al-Tahtawi ‘ala al-Maraqi al-Falah)
Besvart av: M. Azhar
Publisert på: august 2, 2011

Salam. Jeg jobber i Sogn&Fjordane. Skal jeg følge Oslo? Dagene her er ekstremt lange i august. Finnes det noe disp. at jeg kan følge Saudi A?

Takk for din henvendelse. Vi anbefaler at man følger lokale tider både når det gjelder bønnene og fasten i den grad det lar seg gjøre. Om det området du befinner deg i (Sogn og Fjordane) ikke er vesentlig forskjellig fra Oslo ift. soloppgang og solnedgang, må du faste i henhold til lokal daggry og solnedgang.
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: august 23, 2012

Hei. Jeg hadde faste men brøt den da jeg og min kone begynte å kose oss. Har hørt om kaffara men hva er det?

Takk for din henvendelse. Svaret er avhengig av hva du mener med ‘kos’. Om dere har brutt fasten ved samleie må dere både ta den igjen (gjøre qada) etter ramadan og gjøre bot for den, altså kaffarah. Kaffarah er å faste sammenhengende i to måneder. Unnlater man å faste en dag i løpet av disse to månedene, må man begynne på nytt igjen.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: september 1, 2011

Salam o alaikum warehmatollah. I Maraqi `l Sa`adat av Abu`l Ikhlas al Shurunbulali står det at følgende om ammede og faste: ” A pregnant women or nursing woman, with the condition for each that she have a legitimate fear (note 1) for the baby or for herself is exempted from fasting in Ramadan” Note 1: For the sick person, pregnang woman, and nursing woman, the condition for permissibility of breaking the fast is not simply a delusion of potential harm, but rather a legitimate fear, recognized by the Sacred Law. This entails either (1) past experience, even if of someone else with the same sickness (2) an obvious sign of potential harm, or (3) an opinion of a qualified Muslim physician who does not sin in public. The same would apply for a healthy person hat has a legitimate fear, based on one of the above indications of becoming ill ( Tahtawi2: 355, Durr 2: 116). Ibn Abideen adds that if one were to break the fast without one of the above indications, then he would have to perform expiation while most people are unfortunately completely unaware of this ruling (Radd: 2:116) I imam Nawawis bok al – Maqasid står det bare: Breast-feeding women who apprehends harm to herself can omit fasting. Vi har ikke mulighet å spørre en kvalifisert muslimsk lege som har kjennskap til Sharia. Vi har spurt tidligere, og det virker ikke som vedkommende i det hele tatt bryr seg om Sharia regler og vil helst at man ikke faster i det hele tatt.

Takk for din henvendelse. Mashallah, du har gått grundig til verks i denne saken og fått med noen av de viktigste referansene i denne problemstillingen. Jeg mener svaret ligger i spørsmålet ditt.
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: september 18, 2007

Salaam ale kum. Vi er noen jenter som har sittet og diskutert litt om hva som er lovlig og ikke lovlig mens mann faster. Men det var en ting som vi ikke kunne finne noe svar på. Er det lov å kysse når man faster?

Takk for Deres henvendelse til oss! Kysse hvem? Jeg antar at dere mener ektefellen. Ja, det er lov å kysse ektefellen mens man faster forutsatt at man har kontroll over seg selv og sine følelser, slik at det ikke fører til seksuelt omgang e.l. noe som ugyldiggjør fasten.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: september 20, 2007

Hva er hoved grunn til hvorfor vi faster? Siddique

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike! Takk for Deres spørsmål. Det var et stort spørsmål i en kort setning. Under skal vi insha’Allah prøve å forstå hvorfor vi faster. Og Allah alene gir suksess. Fasten er en av de fem søylene i islam. Det sier noe om dens viktighet og dens sentrale plass i islam. Påbudet om fasten står med følgende ord i Koranen:
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: september 29, 2007

Aslama_o_ ALikum jeg lurrer på om det er lov å bruke linser mens mann faster. det er sånn kontakt linser, mann må ha i øyene for se bedre. jeg lurte veldig på dette så gjerne svar meg raskt. takk på forhånd

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike! Takk for å sende inn spørsmålet.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: februar 25, 2010

Tawaf e wida og wudu

Wudu er nødvendig (wajib) for å utføre tawaf. Tawaf-e-wida er også wajib i hajj. Om du har utført tawaf-e-wida uten wudu (som mailen din tyder på), betyr det at du har gått glipp av en wajib i hajj. Når dette skjer må det erstattes med en dam (ofre en geit, en sau e.l.).
Besvart av: Najeeb Naz
Publisert på: mai 24, 2007

Jeg er utålmodig og venter på å utføre umrah

Jeg er en 19 år gammel jente, og sammenlignet med mange andre enda veldig ung. For to år nå har jeg ventet med å reise til Saudia Arabia og ønsket å utføre umrah. Men jeg har ikke vært i stand til det. Jeg er født muslim og følger Islam fra hjertet. Likevel, jeg er for tiden en praktiserende muslim og har utført bønnen (namaz/salah) hver dag for to år nå. Jeg begynte å bruke hijab for ett år siden.
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: august 9, 2010

Salam. Jeg lurer på om det er tillatt i islam å ha samleie med sin kone når en er på hajj? og evt når det er tillatt?

Takk for din henvendelse Det er ikke lov å ha samleie under hajj fra det tidspunktet man tar på seg ihram til man har utført tawaf ziyarat (også kalt tawaf ifadah). Man tar på seg ihram for hajj vanligvis på den 8.
Besvart av: Najeeb Naz
Publisert på: august 23, 2012

Hei, Jeg lurer på på hvem som kan betale for en umrah/hajj reise? Kan jeg som datter gi en umrah reise i gave til mine foreldre selv om de har råd til å betale det selv og de har en voksen sønn som også kunne gjort det.Tusen takk for arbeidet dere gjør.?

Du gjør deg selv en stor tjeneste ved å betale for foreldrenes umrah. Dette vil insha’Allah sikre deg masse belønning og velsignelse. Dette uavhengig av om de selv har råd til å gjennomføre dette – eller at det også er andre personer som kan betale for dem.
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: august 29, 2012

1. Hva om en pilgrim som ikke har mulighet til over natten i Mina, på grunn av ingen telt. Er det noen begrensning at alle må bli der opp til salat-e-Fajer før tar turen til Arafat og hvis en person ikke gjort dette så Hajj ikke vil være komplett? 2. Hva om transport fra Mina til Arafat. Hvis bussen tid til Arafat er etter Maghrib Salaat, eller sent i kveld og om natta på 8 Dhul Hajj (før Salaate Fajer)?

1)Overnatting i Mina er sunnah. Om man av en eller annen grunn ikke får overnattet der, vil det ikke ha noen konsekvens for gyldigheten av hajj. Men det er en handling som er imot sunnah. 2)Det er obligatorisk å oppholde seg på Arafat-sletta (wuquf Arafat) for en stund mellom det tidspunktet når solen begynner å forlate senit (sitt høyeste punkt på himmelen) den 9. dhul-hajj og før fajr-tiden på den 10. dul-hajj inntreffer. 
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: oktober 30, 2012

Hva er Takbir al-Tashriq og når leses det?

Takbir al-Tashriq er en praksis som er overlevert fra de tidligere generajoner av muslimer med referanse til Sayyiduna ‘Ali og Ibn Mas’ud (måtte Allah være til lags med dem) i samlingen til Ibn Abi Shayba [Ibn al-Humam, Fath al-Qadir]. Dette er altså en praksis som har sine røtter fra profetens (fred være med ham) ledsagere og dermed ansett som autentisk og fortjenstfull.
Besvart av: Najeeb Naz
Publisert på: juni 24, 2007

Er profeten, fred være med ham, en helbreder av sykdommer? Jeg snublet over en måte å sende velsignelse (salam) til profeten på, fred være med ham, som beskriver ham som en ”helbreder av sykdommer og medisin for hjerter”. Er det tillatt å fremstille profeten, fred være med ham, som en ”helbreder av sykdommer”? Og er denne måten å sende velsignelse forskjellig fra den i Salat al-Tibbiyya?

Vit at skolen Ahl al-Sunna inntar standpunktet at det er obligatorisk å tillegge alle handlinger til Allah den Opphøyde. Koranen er tydelig på det når den sier: ”Allah er skaper av alt” (39:62). ”Og Allah skapte deg og det du gjør” (37:96). ”Si alt er fra Allah” (4:78).
Besvart av: Khurram Khan
Publisert på: september 28, 2007

Jeg trenger veiledning og råd når det gjelder beskyttelse mot mennesklig svart magi og onde djinner. Jeg har hatt problemer i en periode nå. Hvor kan jeg skaffe meg veilednig og råd?

Svart magi (sihr) er noe som definitivt eksisterer og forårsaker skade mot mennekser. Allah’s sendebud (fred være med ham) ble også rammet av svart magi. En jøde ved navnet Labid ibn Asim som utad ga seg ut for å være en troende (munafiq, hykler), utførte svart magi mot Allah’s sendebud (fred være med ham).
Besvart av: Khudija Mahmood
Publisert på: juni 20, 2008

Hva er djinner, og hva har de å si i det daglige liv?

Allah omtaler djinner på følgende måte i Koranen: «Djinnene hadde Vi tidligere skapt av flammende ild.» (15:27) Djinner er også en del av Allahs skapelse, og vil på samme måte som mennesket måtte svare for sine handlinger på dommens dag.
Besvart av: M. Azhar
Publisert på: oktober 6, 2008

Salamoalaikom Jeg lurte på at når vi lese la ilaha illallaho Muhammad darsololla og når vi lese Muhammad darasolollah så hvorfor kysser vi øyene våre. Salamoalaikom

Takk for din henvendelse. Å kysse tomlene og stryke dem over øynene etter å høre ”ash’hadu anna Muhammadar-rasul Allah” i adhan, er en handling karakterisert som mustahabb av mangfoldige lærde.
Besvart av: Najeeb-ur-Rahman Naz
Publisert på: november 28, 2008

Hvilket forhold har islam til "Healing"?

Takk for din henvendelse. Begrepet healing omfatter mange forskjellige metoder, men jeg antar at du mener forskjellige former for alternativ medisin eller det som faller utenfor vanlig medisinsk praksis.
Besvart av: Noman Ahmed
Publisert på: desember 9, 2008

Ifølge enkelte er Profeten (fred være med ham) tilstede overalt, samt allestedsnærværende som Allah, mens andre skoler sier at det ikke er tilfelle. Kan du klargjøre for meg det SANNE ISLAMSKE standpunktet på denne saken med utgangspunkt i den tradisjonelle Islam? Jeg har i det siste lest noen artikler som forklarer at, ja, Profeten (fred være med ham) er hazir og nazir fordi han mottar darood fra englene og besitter kraften til å motta salaam fra alle i hele verden, hvilket gjør ham til hazir og nazir, altså overalt og til enhver tid ...

Denne debatten er fremmed for meg. Autentiske hadith stadfester at Allah gjør profeten (fred være med ham) bekjent med hans folks gjerninger. Dermed er det «som om» han er tilstedeværende, gjennom hans kunnskap om sitt folks handlinger.
Besvart av: M. Azhar
Publisert på: april 26, 2009

Salaam alekum. Jeg har et lite spørsmål. Hva er sadqa og hvordan gir man sadqa?

Takk for din henvendelse. Begrepet sadaqah (flertall sadaqat) betyr «frivillig veldedighet». Alt man gir bort med intensjon om belønning (ajr eller sawab) fra Allah er sadaqah. Den kan gis til de trengende, om det er slektninger, venner eller andre folk i samfunnet.
Besvart av: Najeeb Naz
Publisert på: september 8, 2009

Aslama o ALikum jeg luer pa, hvor mye fitrana jeg skal betale til moskeen , hvor mye per person? jeg lurer ogso p om hvor mye mann skal betale zakaat, hvis en har gull i verdi rundt 40 tusen kroner. det er ca 150 gram gull er ca 17 tolle. vil gjerne at dere svarer meg s[ fort som mulig. til mailen min. takk Allah hafiz

Takk for din henvendelse. Det minste beløpet for fitrana eller sadaqah al-fitr er i år (2009) på ca. 30 kroner pr. person (iht prisen av ca 2 kilo mel), og det maksimale på 150 kroner (iht ca. 4 kilo dadler). Man kan velge mellom å gi fitrana i henhold til en av disse to.
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz 
Publisert på: februar 16, 2010

AA, Hvis vi ønsker å betale zakat, hva er vitktigst først? Vi har også en gjeld hvor vi betaler renter som vi ikke blir kvitt, noe vi ønsker å bli ferdig med snarest som mulig fordi den ghelda vokser stadig. Hva bør vi gjøre betale zakat først eller betale ned på lånet vi har? Håper å få raskt svar...

Takk for din henvendelse. Å gi den obligatoriske almissen (zakah eller zakat) er pålagt enhver muslim som besitter nisab i et helt år. Nisab for zakah er bl.a. ca. 87,48 gram gull, 612,36 gram sølv eller kontanter tilsvarende verdien av 612,36 sølv om man hverken har gull eller sølv.
Besvart av: Najeeb Naz
Publisert på: mars 1, 2010

Assalamo alaikom! Jeg henviser til ett tidligere spørsmål (Tillatt å donere bort haram gjenstander?) hvor det ble svart att alt som er haram å eie og bruke er haram å donere. Gjelder dette også rentepenger? Jazakallah khair

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, Nåderike. Takk for din henvendelse. Det er en generell regel som gjelder alle forbudte eiendeler og ulovlige inntekter. Disse kan ikke doneres. Med donasjon menes det her å gi noe bort som sadaqa. Det vil si gi noe bort med intensjon om å få belønning for det fra Allah.
Besvart av: Najeeb Naz
Publisert på: januar 10, 2011

Hei Hvert utgående år får man tilgode skrevet renter fra banken på penger man har i sparekonto. Jeg vet at å motta/gi renter er ulovlig i Islam, unntatt særtilfeller. Jeg har uansett tenkt å gi disse rentene til veldedighet eller donasjon til en moskee. kan man få ajr for det?

Takk for din henvendelse. Det er ikke riktig å gi disse pengene til en moské. De kan imidlertid brukes til andre veldedighetsformål, men uten intensjon om sadqa/sawab.
Besvart av: Najeeb Naz
Publisert på: februar 5, 2012

Hei, alle i Norge blir skattlagt, avgift trukket fra vår lønn. Disse pengene blir gitt til noe godt i samfunnet. Norske stat innkasserer beløpet fra enhver borger i Norge, kan vi kalle dette for zakaht,? Og eventuell hvorfor ikke når disse pengene går til veier, skole, medisiner, hjelp til utlandet osv. Pengene går ikke bare til nordmenn, men til flere muslimer som benytter seg av veiene, utdanning, medisin osv.

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, evig Nåderike. Takk for din henvendelse. Det er forskjell mellom den statlige skatten og zakah (eller zakat).
Besvart av: Najeeb ur Rehman Naz
Publisert på: februar 9, 2016

Er takaq gyldig hvis kvinnen er i menstruasjonsperioden sin??

Takk for din henvendelse. Det er syndig å gi talaq (skissmisse) mens kvinnen har menstruasjonsperiode. Talaq vil derimot være gyldig. Venteperioden til kvinnen vil bli forlenget. Hun må avvente en ny menstruasjonssyklus før idda starter.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: januar 26, 2016

Ved andre talaq, kan man bare gjøre ruju. Eller kreves det ny nikah? Kreves det ny nikah i det hele tatt, etter 1. Eller 2.?

Takk for din henvendelse. Dersom mannen avgir en eller to talaq (skilssmisse) med ord (sarih) så vil det telles som talaq- raj’i. Med en slik skillsmisse kan ektefellene gjøre ruju (gå tilbake) uten en ny nikah (ekteskapskontrakt). Men ruju må skje innen iddat periodens utløp. Etter det kreves ny nikah.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: november 9, 2016

salam aleikum. jeg vet ikke hvor jeg skal sende spørsmålet så jeg sender det her. Jeg lurer på om jeg kan få et utfyllelse av de forskjellige skilsmissene i islam. Jeg tenker spesielt på kvinnens rett. Jeg leste en hadith hvor en kvinne kom til profeten Muhammad (fmvh) og sa at selv om ikke det var noe galt med hennes mann ville hun ha skilsmisse. Profeten spurte da om hun var villig til å gi en eller annen gave tilbake. Så ble de skilt, men husker ikke på hvilken måte, om profeten fikk mannen hennes til det eller om han ga henne skilsmisse. Hvilken hadith er dette? Er det riktig at profeten aldri har hindret en kvinne som ville skille seg fra å skille seg? For i så fall, hvordan kan det våre riktig av folk nå om dagen å hindre kvinner i det?

Takk for din henvendelse til oss. Når en kvinne som ikke ønsker å våre sammen med sin mann, av en eller annen gyldig grunn, så kan hun søke om skilsmisse. Dette heter khul»a. Alt fra misnøye med mannens utseende til at mannen utsetter sin kone for mishandling er gyldige grunner for en khul»a. Khul»a kan søkes gjennom retten. Det går ut på at kvinnen blir enig i å betale tilbake det hun har mottatt fra mannen sin som medgift (mahr) mot oppløsning av ekteskapet. Partene har også anledning til å bli enig om et beløp som er mindre eller mer enn verdien til medgiften.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: november 9, 2016

Jeg har en problemstilling og ønsker og avklare min situasjon med en muslims lård. Det begynte med at jeg og min mann hadde en dårlig dag og vi begynte å krangle etter noen heftige diskusjoner. Kranglingen førte fort over til at vi begge mistet vårt temperement. Jeg sa ting som jeg ikke burde ha sagt og mannen min sa følgende ord: " Jeg gir deg talaq". Etter å ha hørt den setningen falt min verden i grus. Da ting roet seg litt, begynte han å si at han skulle bare skremme meg og han sa aldri ordet "talaq". Han sa noe annet, Â og at jeg hadde hørt feil. Jeg er nå kjempe forvirret om det har blitt talaq eller ikke. Er vi gift eller er vi skilt nå? Han har lagt hånda på quran og sier at han har ikke sagt at han gir meg talaq. Vennligst veiled en forvirret søster!

Hvis mannen din sa: «jeg gir deg talaq», ble det en talaq raj»i. Dette til tross for at han nå sier at han sa det bare for å skremme deg. Jeg antar at han sa det kun én gang eller to ganger, og ikke tre ganger. For hvis han sa det tre ganger da er det talaq mughallazah, dvs skilt med en gang uten noen mulighet til ruju» (å angre). Mens talaq raj»i betyr at man har mulighet til ruju» og kan våre sammen som et ektepar igjen uten videre.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: november 9, 2016

Grunnet diverse omstendigheter ønsker jeg å skille meg fra min pakistanske mann som ikke har bodd sammen med oss og som ikke har forsørget barna. (Innlegget er betydelig forkortet og anonymisert)

I Pakistan har du mulighet til å søke om noe som heter «khul»a», altså skilsmisse fra kvinnens side. Dette foregår gjennom rettsvesenet og kan sikkert ordnes ved å høre med en eller annen advokat der nede. Forutsetningen for en kvinne til å søke om khul»a er at hun har en gyldig grunn til å få ekteskapet oppløst. Situasjonen du har beskrevet i din mail danner sannsynligvis et slikt grunnlag for khul»a.
Besvart av: Najeeb-ur-Rehman Naz
Publisert på: november 9, 2016

Jeg har et spørsmål vedr. skilsmisse. I en situasjon der mann og kone er på hver sin jobb og de krangler over telefon. Begge legger på telefonen. Mannen sier ikke noe skilsmisses ord til kona, for han ønsker seg ikke å skille seg fra henne egentlig.

I Allahs navn, den mest Barmhjertige, den Nåderike! Takk for å sende inn spørsmålet. I ingen av tilfellene beskrevet i spørsmålet blir ekteskapet oppløst. Det er verdt å merke seg at en skilsmisse ikke trer i kraft ved å si «talaq» til en selv – det være muntlig eller skriftlig.
Besvart av: Najeeb Naz
Bønnetider
Donasjon