Spørsmål:
asalam o aleikum.
jeg har vært gift i 4 år, men har ikke hatt noe samliv med mannen jeg er gift med. Grunnen til det er at jeg ble gift mot min vilje i pakistan og liker ikke mannen. Når han kom til norge ba jeg ham om taalaq. i begynnelsen nektet han det, fordi han sa at han ikke hadde fått fri botilatellse, men i tiden som gikk hadde vi krangel hver eneste dag.
En dag kom det sånn at det ble for mye mellom oss(krangling) og han ble sur og sa at TUM MERI TARAF SE AZAD HO, FARIG HO, MERA TUMSE KOI TALOOQ NEI, yehi ilfaaz dobara meri Mamma ke samne bhi dhorae us ne. spørsmålet er da, er jeg skilt??
Takk
Svar:
![](/images/stories/bism1.gif)
Takk for din henvendelse.
Talaq kan gis med to typer forskjellige formuleringer, de første som eksplisitt betyr talaq (sarih), som for eksempel "jeg gir deg talaq". Den andre formuerlingen er den som kan tyde på talaq (kinayah). Ved bruk av første type formulering, blir talaq effektuert med det samme disse ordene er ytret. Mens ved bruk av den andre type formulering, blir talaq effektuert kun når de er ytret med den hensikt å gi talaq. Altså må hensikten med disse ordene være å gi talaq. Om hensikten ikke er å gi talaq, vil ikke talaq foreligge.
Ordene som du nevner i mailen tilhører den andre typen formulering, nemlig kinayah. Om mannen din mente å gi deg talaq ved å ytre disse ordene, foreligger det talaq, og hvis han sier at han ikke hadde til hensikt å gi deg talaq, har ingen talaq funnet sted.
Uansett konsekvens, vil jeg anbefale å ta kontakt med en imam for å diskutere detaljene i saken.
Og Allah vet best.
Wassalam
Najeeb Naz