Halal og haram kjøtt/mat

Spørsmål:

Hei!
Jeg lurte på om hvorvidt er grensen for å spise makhru mat? Det er vanlig i vennegjengen at man spiser pizza og andre typer matvarer som ikke inneholder svin, men andre type kjøtt. Er det samme som å spise haram? Har dessuten hørt at når man spiser haram, så godtar ikke Allah menneskets salah og bønn også. Gjelder det oxo når man spiser "jhatka"? Hvilke kategori faller "jhatka" mat innenfor?

 


 Svar:

 bism

Assalamu alaikum,

Takk for din henvendelse.

Å spise dyrekjøtt som enten ikke er tillatt i seg selv eller ikke slaktet i henhold til islamske forskrifter er haram. Det er med andre ord to kategorier av kjøtt som ikke er tillatt å konsumere:

- Kjøtt fra haram dyr (dyr som i seg selv ikke er tillatt å konsumere som for eksempel svin, hund osv)

- Kjøtt fra halal dyr som ikke er slaktet i henhold til islamske slaktemetoden.
Allah (Subhanahu wa Ta'ala) sier i Koranen: Spis ikke av slikt som Allahs navn ikke er påkalt over. Dette er ugudelig adferd. (6:121)

Ifølge Tafsir Qurtubi, Mazhari og flere andre skriver Maulana Jalal-ud-Din Qadri at " å påkalle Allahs navn" betyr å påkalle Allahs navn mens man slakter dyret. Meningen med dette verset er å slakte dyr i henhold til sharias forskrifter (Ahkam-ul-Quran, 3/300). Videre skriver han at det er nødvendig å slakte et halal dyr i Allahs navn. Om man ikke påkaller Allahs navn under slaktingen ... er dyret haram, og det er haram å konsumere det, på samme måte som det er haram å konsumere et kadaver (ibid, s. 304).

Det er derfor svært viktig å holde seg unna mat som ikke inneholder halal kjøtt. Også "jhatka" faller under denne kategorien da det strider mot halal-slakt metoden. (Ifølge Wikipedia er jhatka kjøtt, kjøtt fra et dyr som har blitt drept av en enkel streik av et sverd eller øks for å kutte hodet og konsumeres av hinduene).

Når det gjelder andre delen av spørsmålet ditt så er det utallige hadither som understreker viktigheten av å spise halal og alvoret ved å spise haram. Det også finnes hadither som tyder på at bønnen (dua) ikke er godtatt om man spiser noe haram.
Saad (måtte Allah være til lags med ham) ba profeten om å be for ham om at Allah hører på hans bønner, og ikke forkaster noen av dem. Profeten (fred være med ham) sa: "Spis av det som er tillatt og rent, du vi bli bønnhørt" (Ihya, 2/150, Dar-ul-Ishaat Karachi).

I en annen hadith kommer det klart frem at Allah ikke bønnhører de som konsumerer forbudt mat og kler seg med det som ikke er halal.

Etter Abu Huraira (måtte Allah være til lags med ham), Allahs Sendebud (fred være med ham) sa: Dere folk!, Allah er God (Tayyib) og han derfor godtar kun det som er godt. Og Allah befalte de troende det samme han befalte Sendebudene ved å si: "Dere sendebud, spis av det som er godt og rent, og lev rettskaffent! Sannelig, Jeg kjenner til det dere gjør." (Koranen, 23:51). Og han sa: "Dere som tror, spis av gode og rene ting som Vi har gitt dere til livets opphold" (Koranen, 2:172). Profeten (fred være med ham) nevner da en person som reiser mye, håret bustete og dekket med støv. Han løfter hånden mot himmelen (og dermed ber til Allah): "Herre, Herre", mens hans diett er ulovlig, hans drikke er ulovlig, og hans klær er ulovlig og hans næring er ulovlig. Hvordan kan da hans bønn bli akseptert? (Sahih Muslim: Book 5, No 2214)

Siste delen av denne hadithen viser til en person som avskyr verdslige goder, og lever i åndelig streben. Men vedkommende vil aldri oppnå noen grad av åndelighet eller tilnærming til Allah dersom han ellers har så mye haram i livet sitt.

Det er helt på sin plass å understreke at dette gjelder ikke kun haram mat. Uærlig eller ulovlig inntekt (og mat kjøpt av slik inntekt) faller under denne forbannelse. Sistnevnte er noe mange ofte glemmer i dag. De som er påpasselig med å kjøpe halalmat, men tjener til livets opphold på ulovligvis, eller er uærlige i sine foretningsmessige transaksjoner, bedrar seg selv.

Og Allah vet best.

Najeeb Naz

Spørsmål & svar

  • Siste svar
  • Mest leste
  • Høyest rangert

See all..

Jan 29, 2008

Hvordan bes istikhara-bønnen ?

AoA,Jeg har hørt at man skal gjøre istikhara før en viktig avgjørelse. Hvordan gjør man…
Sep 28, 2007

Beskyttelse mot svart magi

Jeg trenger veiledning og råd når det gjelder beskyttelse mot mennesklig svart magi og…
Jun 05, 2008

Er all mat fra havet halal?

Salaam alekumEr alt i havet halal?for eks,hval,krabbe,cahmpi,reker,blåkjell.noen sier at…

See all..

See all..

София plus.google.com/102831918332158008841 EMSIEN-3